sábado, 16 de noviembre de 2013

Les competències

En l'entrada anterior hem vist que una de les parts principals del currículum són les competències. Ara aprofundirem sobre aquestes.El concepte de competència neix del mon laboral i empresarial. Les empreses que sempre cercaven els millors qualificats per treballar es varen donar compte que no treballaven millor qui més nota havia tret sinó qui millor se li donava la pràctica. Així que varen començar a cercar persones competents, és a dir, persones que sabessin aplicar els coneixements a la pràctica. Però les universitats únicament formaven gent amb coneixements i no competents. A partir d'això les competències passaren a l'educació d'acord amb la pedagogia i el marc constructivista amb coherència amb els principis pedagògics de la LOGSE, aconseguir persones competents ens tots el àmbits .Aquesta nova visió de l'educació on s'inclouen les competències és el camí cap a una educación constructivista. I com ja hem pogut veure abans una de les finalitats de l'educació és denvolupar plenament la persona, formar a persones capaces de afrontar-se a qualsevol problema de la vida i trobar la solució, es a dir, ser competent

Zabala al seu llibre defineix les competències com “ La capacidad o habilidad de efectuar tareas o hacer frente a situaciones diversas de forma eficaz, en un contexto determinado y para ello es necesario movilizar actitudes, habilidades y conocimientos al mismo tiempo y de forma interrelacionada”. Per una banda constantment hi ha un debat entre teoria i practica, encara que aquest és fals ja que una necessita a l'altre. No son escluients, és a dir, no es pot posar a la pràctica alguna cosa si no hi ha uns coneixements de teoria previament apresa o entesa. Per això  ser competent implica fer una combinació de conceptes,fets i principis (allò que s'ha de saber per sí mateix) procediments (allò que ha de saber fer) i actituds(actitud que presenta una persona enfront les coses) si una d'aquestes falla ja no es pot dir que aquesta persona es competent. A més les competències han de cobrir les necessitats que es demanen tant en àmbit social, com interpersonal,  personal o professional, s'ha d'orientar a cada alumne en funció de las seves possibilitats perquè pugui desenvolupar el seu paper en la societat, ja que una persona ha de ser competent per transformar la societat amb l'objectiu de que cada vegada sigui més justa, solidaria y democràtica. Però aquestes competències no s'aprenen de qualsevol manera sinó que s'han de tenir en compte una serie de principis psicopedagògics que ha de seguir un mestre a l'hora d'ensenyar-les. A més el mestre a de seguir una serie de característiques a l'hora d'ensenyar:
-   La funcionalitat i la significativitat, saber perquè serveix una cosa desperta l'interès en els nens així que abans d'ensenyar es necessari  començar a partir de una situació de la realitat i que així entenguin per a que serveix amb un enfocament globalitzador (tractar temes reals de manera comuna no per matèries)
-   Plantejar situacions complexes per crear problemes i que aprenguin a resoldre. 
-   S'ha de tenir un espai concret per cada cosa,a més  han d'haver equips d'alumnes estables(amb rols determinats) i flexibles (un que no entén i altre que si per ajudar-se) o de grup gran(exposicions) o individuals(debats).
Però l'opinió de les coses hauria de ser compartida entre alumnes i docents (complementaris) ja que els alumnes saben més el que necessiten que els docents.
-   Les metodologies son molt importants ja que a partir d'això depèn els interessos per aprendre.
  • Els fets s'aprenen exposant
  • Els conceptes s'aprenen a partir de construccions personal de les nostres experiències, és a dir,  de la comprensió. Per això es necessari donar feina per reconèixer el que passa i reflexionar o comprendre el que feim. (fer projectes i analitzar-los)
  • Els procediments s'aprenen fent.
  • L'actitud s'aprenen fent una vinculació pròpia d'experiències viscudes per l'individu
Creació demanda feta amb Popplet

Així que una persona sirà competent quan a més es quan es capaç de resoldre problemes en situacions determinades, primer haurà analitzat la situació, haurà seleccionat l'esquema d'actuació utilitzat les competències i haurà aplicat aquestes de manera flexible i estratègica.


Des del meu punt de vista les competències han resultat un gran avanç en el món educatiu, ja que es va passar de la visió d'omplir caps amb milers de continguts, a formar persones capaces de desenvolupar-se en diferents situacions de la vida. Com ja he explicat abans va ser el món empresarial qui es va adonar de que saber molt no implica poder realitzar un treball i això havia de canviar. Pens que com a docent és més satisfactori formar persones per a la vida perquè siguin competents en un futur, que no creure que la teva feina és únicament fer què els nens memoritzin milers de conceptes que aniran oblidant amb el temps. Alguns dirán que per sort però a mí em toca dir per desgracia m'hagués agradat haver pogut estudiar per competències a l'escola, ja que molts dels conceptes que em van ensenyar allà no els recordo i molts altres no els vull recordar pel mal moment que vaig passar per aprendre'ls. Jo vull ser una mestra que treballi per competències, que els seus alumnes coneguin el perquè de allò que estudien  i que quan surtin a descrubrir el món entenguin les coses i puguin resoldre qualsevol problema que aquestes li plantejin per si sols.


Comic pròpi creat amb Make beliefs comix 

El nostre treball no fixa una meta a la qual hem d'arribar sinó el camí que hem de seguir o la direcció per la qual hem d'anar per formar a persones per a la vida.

No hay comentarios:

Publicar un comentario