La primera vegada que algú et proposa que
et plantegis quines paraules utilitzaries per definir les finalitats
de l'educació apareixen paraules com: ensenyar, aprendre, educar,
guiar, acompanyar, socialitzar, guiar, etc. Però no sabem
relacionar-les per explicar aquestes finalitats quines són.
Hi ha un
autentic debat que el llibre explica molt bé, l'escola instrueix o
educa? Com he dit anteriorment abans l'escola finalitzava amb
l'acumulació massiva de coneixements per superar nivells
seleccionant els millors alumnes, però de veritat aquesta es la
finalitat de l'educació? Avui dia l'escola no vol ser un element
instructor sinó educador, és a dir, que les competències siguin
aquelles que pretenguin garantir un desenvolupament de les capacitats
relacionades amb els valors i principis ètics fonamentals garantint
també uns coneixements. Els governs ara es veuen obligats a prendre
mesures per cobrir la finalitat de l'educació, una combinació de
diferents tipus d'educació (formal, no formal i informal) per
arribar a una formació integral continua de la persona. Però
l'escola no es el millor medi per aquesta finalitat però si es la
que millor preparada esta per això. Si es pretén formar a l'alumne
en totes les seues capacitats l'escola i la família es complementen
per treure el millor profit de la persona, és a dir, l'escola ha
d'adoptar les necessitats per garantir allò que la societat demana i
la família garantir arribar allà on l'escola no poc arribar.
A més
Delorg al seu llibre la educación encierra un tesoro dels
quatre pilars bàsics d'educar que són aprendre a conèixer(
combinar una cultura general i saber aprofundir en ella), aprendre a
fer (capacitat per afrontar situacions i treballar en equip),
aprendre a viure junts (respectar als altres, comprensió mútua i de
l'altre i pau per a tots) i aprendre a ser (capacitat d'autonomia, de
judici i de responsabilitat personal). Com deien Zabala i Arnau l'educació ha de desenvolupar la
formació integral de la persona mitjançant les competències.
És
necessari saber, una persona ha de tenir voluntat per aprendre coneixements però també a la mateixa
alçada ha de poder aplicar tot allò aprés d'una manera correcta,
adequada i respectant a la resta de persones. Hauríem de poder
trobar-li sentit en la vida quotidiana a tot allò que anam aprenem
des de petits, és a dir, no omplir el cap a milers de conceptes que
no farem servir en el dia a dia i que només ens serviran per passar
de curs i poder accedir a la universitat. En definitiva ens tendríem
que tenir més en compte les competències a l'hora d'ensenyar a una
persona des de petita.
Autor: Matt Kowal
Un lleó no és únicament un mamífer que viu a la
selva i s'alimenta dels animals que ell caça. Sinó que és un animal
que rugeix, que te una melena molt peluda al voltant de la cara i és
molt gros. Amb activitats creatives i tenint en compte les competencies els nens aprenen molt que
aprenent-se els continguts de memòria.
Les compentencies són una nova visió de l'educació com a formació de la persona per a la vida.
No hay comentarios:
Publicar un comentario