domingo, 6 de octubre de 2013

Finalitats de l'educació

La primera vegada que algú et proposa que et plantegis quines paraules utilitzaries per definir les finalitats de l'educació apareixen paraules com: ensenyar, aprendre, educar, guiar, acompanyar, socialitzar, guiar, etc. Però no sabem relacionar-les per explicar aquestes finalitats quines són.

Antoni Zabala i Laia Arnau han sabut reconèixer molt bé el que és la finalitat de l'educació al llibre 11 ideas clave, cómo aprender y enseñar competenciasLa educació es un conjunt de teoria i pràctica però que a l'hora de la veritat pesa més la teoria ja que s'aprenen coneixements per desenvolupar-los per escrit a un examen i no a la pràctica. A partir del segle XVI la formació religiosa era la reguladora del desenvolupament de les capacitats però amb la revolució burgesa l'escola és de caràcter propedèutica i selectiva, aquesta funciona com seleccionadora dels millors alumnes que han estat preparats per accedir a la universitat, és a dir, l'escola és “una correa de transmisión de las necesidades del camino hacía la universidad” on simplement es limita els continguts de l'aprenentatge a coneixements teòrics. Però poc a poc es fan lloc les competències “aquello que caracteriza a una persona capaz de realizar un tarea concreta de forma eficiente”. Les competències són la solució, la superació del caràcter propedèutic i selectiu de l'escola i es basa en el desenvolupament personal, interpersonal, social i professional d'una persona. Amb això es pretén recuperar la tradició del segle XX com diu Montaigne “formar cabezas bien hechas, no cabezas bien llenas”. Aquestes competències tenen tres nivells: transformar contingut tradicional a competències, cobrir les necessitats de una formació professionalitzadora i ensenyar orientant a una formació integral. Com exemple, no és el mateix saber llengua o tenir competències lingüístiques, és a dir, tenir coneixements d'una llengua no implica que sapiguem utilitzar-la.
Hi ha un autentic debat que el llibre explica molt bé, l'escola instrueix o educa? Com he dit anteriorment abans l'escola finalitzava amb l'acumulació massiva de coneixements per superar nivells seleccionant els millors alumnes, però de veritat aquesta es la finalitat de l'educació? Avui dia l'escola no vol ser un element instructor sinó educador, és a dir, que les competències siguin aquelles que pretenguin garantir un desenvolupament de les capacitats relacionades amb els valors i principis ètics fonamentals garantint també uns coneixements. Els governs ara es veuen obligats a prendre mesures per cobrir la finalitat de l'educació, una combinació de diferents tipus d'educació (formal, no formal i informal) per arribar a una formació integral continua de la persona. Però l'escola no es el millor medi per aquesta finalitat però si es la que millor preparada esta per això. Si es pretén formar a l'alumne en totes les seues capacitats l'escola i la família es complementen per treure el millor profit de la persona, és a dir, l'escola ha d'adoptar les necessitats per garantir allò que la societat demana i la família garantir arribar allà on l'escola no poc arribar.

A més Delorg al seu llibre la educación encierra un tesoro dels quatre pilars bàsics d'educar que són aprendre a conèixer( combinar una cultura general i saber aprofundir en ella), aprendre a fer (capacitat per afrontar situacions i treballar en equip), aprendre a viure junts (respectar als altres, comprensió mútua i de l'altre i pau per a tots) i aprendre a ser (capacitat d'autonomia, de judici i de responsabilitat personal). Com deien Zabala i Arnau l'educació ha de desenvolupar la formació integral de la persona mitjançant les competències.

És necessari saber, una persona ha de tenir voluntat per aprendre coneixements però també a la mateixa alçada ha de poder aplicar tot allò aprés d'una manera correcta, adequada i respectant a la resta de persones. Hauríem de poder trobar-li sentit en la vida quotidiana a tot allò que anam aprenem des de petits, és a dir, no omplir el cap a milers de conceptes que no farem servir en el dia a dia i que només ens serviran per passar de curs i poder accedir a la universitat. En definitiva ens tendríem que tenir més en compte les competències a l'hora d'ensenyar a una persona des de petita.

Sin título
Autor: Matt Kowal
Un lleó no és únicament un mamífer que viu a la selva i s'alimenta dels animals que ell caça. Sinó que és un animal que rugeix, que te una melena molt peluda al voltant de la cara i és molt gros. Amb activitats creatives  i tenint en compte les competencies els nens aprenen molt que aprenent-se els continguts de memòria.   


Les compentencies són una nova visió de l'educació com a formació de la persona per a la vida.

No hay comentarios:

Publicar un comentario